woensdag 4 februari 2009

Martha Colburn (2)

Begin 2008 trok Martha Colburn voor het eerst mijn aandacht met haar springerige animatiefilm Destino Manifesto. Dat was tijdens Eyes Wide Open in het Stedelijk dat toen nog in het oude postkantoor was gevestigd. Die zondag was ik eerder uit Zwolle teruggekomen om naar Realisme 08 te gaan maar toen ik eenmaal aan het eind van de lange rij stond, zag ik ervan af en ben ik naar het Stedelijk gegaan. Daar heb ik geen spijt van gekregen. Vooral háár werk heeft indruk gemaakt.
Deze film over moderne én negentiende-eeuwse geschiedenis is prachtig: als persiflage op de Amerikaanse samenleving maar ook als werk op zich. De ene metamorfose gaat in de andere over en vooral de manier waarop dit gebeurt is prachtig: verf komt tot leven. Destiny Manifesto is gemaakt in 2007. Elk beeld van deze film heeft Colburn geschilderd op een glasplaat. Het resultaat is ongelooflijk expressief en daardoor heel levendig. Dit is een stukje uit Destiny Manifesto op YouTube. En dit is het begin van Meet Me In Wichita.