woensdag 23 juli 2014

Trouw - Rouw

Citaat: ‘… Mankind? It’s an abstraction. People exist, they always have and allways will. Nothing but people …’ Goethe to Heinrich Luden, 1806

Big Day (de film van de tekening: zie onder)
Aanvankelijk denk ik dat het in deze tekening om meerdere mensen gaat, maar die gedachte laat ik varen nadat ik de film van de tekening twee keer heb gezien: het gaat om twee naakte mensen, een man en een vrouw die elkaar in steeds andere houdingen betasten, belasten of bevrijden. Het is het thema van Van Herwaarden bij uitstek. Het gaat haar niet om erotiek, laat staan om pornografische afbeeldingen, nee het gaat Van Herwaarden om hoe mensen met elkaar omgaan: hoe verhouden ze zich tot elkaar – zeker als ze iets te vieren hebben: Big Day. Op die dag zijn ze elkaar genegen: op die dag zijn het vooral tedere gebaren die in allerlei variaties worden herhaald. Soms hebben ze gewicht, soms lijken ze gewichtsloos: hun lichamen lijken elkaar te steunen in hun streven hogerop te komen.
De rechte lijnen onderaan de tekening verwijzen naar een plankenhouten vloer. Op die vloer en daarboven speelt alles zich af. De punaise is het enige ding dat schaduw werpt. Gaat het in deze (samengestelde) tekening om een concept?  Misschien is notie een beter woord: nothing but two people. Een notie van trouw.

Journaal
Het vrachtvliegtuig landt. De klok slaat vier. Militairen staan strak in gelid. De koning en de koningin verstarren: zíjn haar beweegt in de wind. Autoriteiten rechten hun rug. Donkere schaduwen liggen stil op het beton. Die ene minuut gaat in. De trompet geeft het signaal. De minuut is voorbij. De trompet sluit af. Alle vlaggen hangen halfstok. De lijnen kletteren tegen de mast. De kisten worden uit het vrachtvliegtuig gehaald en naar de donker glanzende rouwwagens gebracht. Het hout van de kisten licht op. De rouwwagens rijden nagenoeg geruisloos van het vliegveld. Een honderdtal burgers – verspreid over groepjes en enkelingen – begeeft zich enigszins aarzelend naar de buik van het vliegtuig. Hun bewegingen blijven buiten het beeld van de camera (vertelt een verslaggever). De buik van het vliegtuig is leeg: nothing but emptiness. Leegte als notie van rouw.

Bronnen
Big Day – Caren van Herwaarden
Big Day, film van een tekening 2013 van Martin van den Oever

Achtuurjournaal van 23 juli 2014