Citaat: ‘… Mankind? It’s an abstraction. People exist, they always
have and allways will. Nothing but people …’ Goethe to Heinrich Luden,
1806
Big Day (de film van de tekening: zie onder)
Aanvankelijk denk ik dat het in deze tekening om meerdere mensen gaat, maar
die gedachte laat ik varen nadat ik de film van de tekening twee keer heb
gezien: het gaat om twee naakte mensen, een man en een vrouw die elkaar in
steeds andere houdingen betasten, belasten of bevrijden. Het is het thema van
Van Herwaarden bij uitstek. Het gaat haar niet om erotiek, laat staan om
pornografische afbeeldingen, nee het gaat Van Herwaarden om hoe mensen met
elkaar omgaan: hoe verhouden ze zich tot elkaar – zeker als ze iets te vieren
hebben: Big Day. Op die dag zijn ze elkaar genegen: op die dag zijn het vooral
tedere gebaren die in allerlei variaties worden herhaald. Soms hebben ze
gewicht, soms lijken ze gewichtsloos: hun lichamen lijken elkaar te steunen in
hun streven hogerop te komen.
De rechte lijnen onderaan de tekening verwijzen naar een plankenhouten
vloer. Op die vloer en daarboven speelt alles zich af. De punaise is het enige
ding dat schaduw werpt. Gaat het in deze (samengestelde)
tekening om een concept? Misschien is notie een beter woord: nothing but
two people. Een notie van trouw.
Journaal
Het vrachtvliegtuig landt. De klok slaat vier. Militairen staan strak in
gelid. De koning en de koningin verstarren: zíjn haar beweegt in de wind.
Autoriteiten rechten hun rug. Donkere schaduwen liggen stil op het beton. Die
ene minuut gaat in. De trompet geeft het signaal. De minuut is voorbij. De
trompet sluit af. Alle vlaggen hangen halfstok. De lijnen kletteren tegen de
mast. De kisten worden uit het vrachtvliegtuig gehaald en naar de donker
glanzende rouwwagens gebracht. Het hout van de kisten licht op. De rouwwagens
rijden nagenoeg geruisloos van het vliegveld. Een honderdtal burgers – verspreid
over groepjes en enkelingen – begeeft zich enigszins aarzelend naar de buik van
het vliegtuig. Hun bewegingen blijven buiten het beeld van de camera (vertelt
een verslaggever). De buik van het vliegtuig is leeg: nothing but emptiness.
Leegte als notie van rouw.
Bronnen
Big Day – Caren van Herwaarden
Big Day, film van een tekening 2013 van Martin van den Oever
Achtuurjournaal van 23 juli 2014