zondag 5 april 2009

Ophelia

Dit prachtige boekwerk heb ik vanmiddag aangeschaft in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem (MMKA). Ophelia gaat over Sehnsucht, melancholie en doodsverlangen. Kunstenaars als Desiree Dolron, Iris van Dongen (ook in het museum van Schiedam te zien), Pipilotti Rist (ook te zien in Den Haag), Gregory Crewdson, Erik Odijk, Amie Dicke en vele andere kunstenaars laten zien dat de romantiek die schuilgaat in melancholie, doodsverlangen en onvervalste Sehnsucht nog springlevend is. Decadentie en metamorfose vervullen de hoofdrol in foto’s, tekeningen, video’s en driedimensionale beelden.Ik wilde een detailfoto nemen van een werk van Juul Kraijer toen ik in het glas dat voor de krijttekening zat een ander kunstwerk zag: een object van Amie Dicke. Toen kwam er ook nog een jonge vrouw bij staan. Geen trucage of photoshopping dus.
Juul Kraijer maakt hele mooie, intrigerende tekeningen. Metamorfose is een belangrijk thema in haar werk. Haar vrouwen lijken somnabuul, ze dromen, ze zijn niet van deze wereld. Ze zijn bijna anoniem. Maar ze hebben ook altijd een attribuut bij zich: visjes, motten, ogen. Vaak in grote hoeveelheden. Ze heeft nu ook een tentoonstelling in het Cobra museum in Amstelveen.
Het werk van Amie Dicke is harder van toon, ze snijdt in uitvergrote foto's van modellen. Haar werk wordt ook wel gothic genoemd. Dit werk heet Submissive (2008). Het is vooral suggestief.
Indrukwekkend deze tentoonstelling, ik heb er jaren op gewacht: ik houd me al een paar jaar bezig met een aantal van deze kunstenaars. De Ophelia van John Everett Millais hing vorig jaar in het Van Gogh. Over deze tentoonstelling heb ik nog een stukje geschreven op deze site.
Er is ook video-clip te zien van Nick Cave & Kylie Minogue: Where the wild roses grow. De clip van J. P. Harvey heb ik hier niet gezien, laat staan gehoord: Down by the water. En een andere versie van dezelfde song: Down by the water.